
Wybierając zawód oparty na uchwyceniu kadrów z życia Młodej Pary, chwili wyznania przez nich przy ołtarzu miłości i rozpoczęcie przez nowożeńców wspólnej drogi życia, ma się nie tylko zawód, pasje, i okazję obcować na ślubnych uroczystościach i salach weselnych, ale także możliwość podpatrzeć jak rozwija się i kwitnie miłość w każdym ze związków. Zawód fotografa ślubnego przypomina zawód artysty w połączeniu z psychologiem, przyjacielem, a czasami nawet dj’em i filmowcem, szczególnie kiedy fotograf przygotowuje również teledysk ze ślubu lub film z podziękowaniami dla rodziców lub znajomych za pojawienie się na tej szczególnej okazji. Chcąc robić idealne zdjęcia i teledyski ze ślubnych uroczystości i plenerów, należy zaopatrzyć się w sprzęt z najwyższej półki. Niestety nie zawsze można to zrobić od razu, więc warto uczyć się na sprzęcie podstawowym i rozwijać go z czasem, jeżeli zawód fotografa ślubnego stanie się ważniejszy niż inne zajęcia poboczne. Jaki aparat dla fotografa ślubnego wybrać? Co okaże się przydatne poza nim? Kiedy warto kupić sprzęt podstawowy, a kiedy będą potrzebne już bardziej rozbudowane założenia?
Aparat dla fotografa ślubnego – od czego zacząć?
Podstawą świetnie przygotowanych zdjęć jest wybór aparatu, w którym możliwa jest wymiana obiektywów, do zdjęć robionych z bliska i daleka. Należy pamiętać bowiem, że ślub i wesele to nie tylko panoramiczne czy klasyczne zdjęcia z tzw. ręki robione Młodej Parze. W skład zdjęć wchodzą zdjęcia detali i oprawy wykończeniowej ślubu, które służą do tworzenia kolaży ze zdjęć i plakatów. Są również niezbędne do uzupełnienia układu i nadania stylu fotoalbumom, czy foto teledyskom. Dlatego, fotograf musi być wszechstronny. Zdjęcia krajobrazu, otoczenia, w którym odbywa się uroczystość, detale architektury sakralnej, bukiety kwiatów, zdjęcia reportażowe ukazujące spontaniczne zachowania gości, zastawione stoły, dekoracje ślubne, bukiet Panny Młodej, detale sukni ślubnej i garnituru, przybliżenie kadru na obrączki, zdjęcie ołtarza, plener w przypadku sesji ślubnej plenerowej lub ślubu w plenerze, to tylko część tego co robi fotograf ślubny. Fotograf ślubny wybierając sprzęt do fotografowania, musi pamiętać, że jego zadaniem jest np. uchwycenie także fajerwerków na niebie, lotu wylatujących gołębi wypuszczonych z rąk Młodej Pary czy unoszących się na wietrze konfetti, piórek, monet lub ryżu, którymi Młoda Para obrzucona jest podczas wyjścia z kościoła lub odchodzenia od ołtarza (w przypadku ślubu humanistycznego w plenerze). Przy tak różnorodnych zdjęciach, należy dokładnie przemyśleć jaki aparat kupić na pierwszy raz, aby sprostał wszystkim oczekiwaniom branży i zamawiającego. Na początek wystarczający już będzie aparat w kwocie ok. 1500,00 zł. Aparaty cyfrowe mają już takie możliwości, że pozwolą zrealizować szybko i dobrze nie jedno zlecenie. Z czasem, warto jednak przejść na aparat zwany lustrzanką, którego kwota rozpoczyna się już od 4500,00 zł, a może kosztować nawet 12 000,00 zł.
W kwestii blend doświetlających przestrzeń, dodatkowych lamp czy akcesoriów, warto zostawić na późniejszy czas, aby koszty wydatków rozłożyć na dłuższe miesiące lub lata. Kiedy biznes fotografii ślubnej nie wyjdzie, nie będzie żal, że posiada się specjalistyczny sprzęt, który nawet nie zostanie użyty. Trafione aparaty dla osób początkujących to np. Canon seria Powershot lub EOS, Panasonic seria Lumix, Kodak Pix Pro, Nikon Coolpix A 1000 czy Ricon.

Aparat do fotografii ślubnej w wydaniu profesjonalnym
Aparat dla fotografa ślubnego, który pragnie zajmować się tym profesjonalnie, powinien odznaczać się już dużo większym zestawem i kompletem sprzętu do fotografowania. W tym przypadku aparat cyfrowy nie ma już racji bytu. Do profesjonalnego przygotowania się w branży, niezbędne są warsztaty i kursy z fotografowania oraz dobrej jakości aparat lustrzanka/bezlusterkowiec. Na rynku znajdują się aparaty fotograficzne, takie jak Canon EOS R, Sony A7, Nikon Z6, Z7 czy FujiFilm, dające możliwość wymiany obiektywów, którymi można uzyskać inne efekty finalne wykonanych zdjęć. Dobrze również, aby aparat był lekki (ze względu na całodniowe noszenie go w ręku) oraz długo utrzymywał baterię, miał wejście na karty SD, czy posiadał funkcje lampy wymiennej lub mikrofonu. Warte uwagi są również aparaty bezlusterkowe i kompaktowe. Niewielkie aparaty kompaktowe przydadzą się do spontanicznego uchwycenia kadrów wymagających zooma. A ze względu na automatyczne funkcje składowe, ustawienia dopasują się do fotografowanej powierzchni i naświetlenie będzie odpowiednie do danego przedmiotu. Aparat bezlusterkowiec, to idealny sprzęt dla profesjonalistów. Połączenie lustrzanki i aparatu kompaktowego przyspiesza szybkość ostrzenia. Jest trafiony do fotografowania krajobrazu czy uwiecznienia aktywnych atrakcji. W kwestii obiektywów jest ich na tyle dużo, że każdy profesjonalista powinien wybrać przynajmniej 3 sztuki o zmiennych ogniskowych, aby operować dokładnością zdjęć i światłem.
Sprzęt do fotografii ślubnej, który może być pomocny
Niezbędny okaże się również statyw, blenda, czy gimbal do nagrywania płynnych kadrów filmowych i teledysków realizowanych na sesjach plenerowych. Z biegiem czasu przydatny będzie również dron do ujęć z powietrza, ale do niego niezbędny jest również kurs pilotażu i pozwolenie na możliwość wejścia w przestrzeń powietrzną – szczególnie, jeżeli sprzęt jest duży i drogi. Małe drony można użytkować na własne potrzeby bez pozwoleń, więc do niewielkich lotów będą idealne w przypadku ceremonii ślubu lub wesela. Koszt dronów to kwota od 1500,00 zł do nawet 68 000,00 zł (z kamerą i całym zestawem do utrzymania go w najlepszej jakości). Wartość inwestycji w sprzęt fotograficzny powinien być dostosowany do estymowanych zarobków fotografa ślubnego tak by ten biznes był opłacalny.
Wielu fotografów kupuje także do sprzętów akcesoria do zabawnych zdjęć, ramki na zdjęcia, a niekiedy nawet organizuje fotobudkę dla Młodej Pary. Do profesjonalnego wykonania zdjęć przydałby się również samochód, którym fotograf podjechałby do zlecających, uzgodnił szczegóły wykonania zdjęć, a następnie mógł przetransportować cały sprzęt od kościoła do sali weselnej. Jego samodzielność pozwala na swobodne przemieszczanie się z miejsca na miejsce, ale należy doliczyć koszty transportu w całej usłudze tego zlecenia.

Fotografia ślubna ustawienia aparatu
Co do ustawie ń technicznych aparatu takich jak przysłona, ISO, czy czas naświetlania to nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi. Często fotograf ślubny pracuje na mocno otwartej przysłonie (f1.4-2.8) ze względu na małą ilość światła i miłe rozmycie tła. Czas naświetlania powinien być dostosowany do warunków oświetleniowych, ogniskowej i tego czy robimy zdjęcie z ręki czy też sięgamy po statyw.
Jakie ustawienie aparatu w kościele będzie najodpowiedniejsze? Czy fotograf musi cały czas utrzymywać aparat w ręku czy jednak ma możliwość ustawienia statywu w jednym punkcie? Te pytania pojawiają się u początkujących fotografów, ponieważ rozpoczynając przygodę z robieniem zdjęć ślubnych nie ma się możliwości poznania ciężkości aparatu, kiedy pracuje się na nim przez kilka godzin pod rząd. Sprzęt jest na tyle ciężki, że ból rąk robi swoje. Kiedy wykonuje się zaledwie kilka lub kilkadziesiąt zdjęć pod rząd, nie widzi się różnicy w ciężarze używanego sprzętu. Kiedy ślub i wesele trwa wiele godzin, a aparat zawieszony jest na szyi lub ustawiony na gimbalu, który eliminuje wstrząsy podczas nagrywania teledysków ślubnych (to dla filmowców), zaczyna się dostrzegać ciężar, który jednocześnie osłabia cały organizm podczas wykonywania zdjęć na uroczystości. Niektórzy fotograficy ustawiają sprzęt fotograficzny na statywie i przenoszą go na konkretne odległości, co zachowuje ciągłość położenia fotografii względem wysokości i kierunku robienia zdjęcia. Takie fotografie dobrze prezentują się wizualnie, nie są pochylone i nie potrzebują dodatkowego kadrowania czy przycinania, aby wyrównać linie horyzontalną płaszczyzny zdjęcia.
W przypadku nagrywania filmów, dokładniejszy do uchwycenia ciekawych ujęć jest właśnie profesjonalny zestaw do aparatu, jak gimbal lub jeszcze lepszej jakości Flycam. Podchodzenie na bliską odległość, przybliżanie i obracanie obrazu na różnej wysokości, w pionie, poziomo, przechodząc na około Młodej Pary, wśród gości składających życzenia przed kościołem czy tańczących na sali weselnej, to szansa na zrealizowanie filmu przypominającego te z produkcji Hollywood. Taki ruchomy statyw, który eliminuje wstrząsy i nagrywa płynne przejścia między życiowymi ścieżkami, jest wygodny w utrzymaniu, a jego cena to przeważnie koszt od 119,00 – 35000,00 zł (np. Gimbal DJI Ronin 2 Professional Combo).
Przeczytaj również: